El Consell de Ciutat proposa mantenir les bonificacions per a incentivar la compra de cotxes elèctrics
El Consell de Ciutat va analitzar la proposta del govern municipal sobre les ordenances fiscals de 2025, una diagnosi que es va traduir en diverses propostes i recomanacions recollides en un dictamen.
El Consell de Ciutat va analitzar la proposta del govern municipal sobre les ordenances fiscals de 2025, una diagnosi que es va traduir en diverses propostes i recomanacions a la iniciativa de regulació d’impostos i taxes, recollides en el dictamen sobre ordenances fiscals 2025. El document, que es va aprovar per consens durant la celebració de la sessió plenària del Consell de Ciutat el passat 17 de desembre, reflexiona sobre la fiscalitat ambiental, les plataformes de mobilitat que gestionen repartiment de menjar i paqueteria, el turisme o el transport públic, entre altres temes.
Una de les recomanacions destacades que fa el Consell de Ciutat és la de mantenir les bonificacions per a mesures de lluita contra el canvi climàtic. El màxim òrgan de participació de Barcelona proposa, donat el context d’emergència climàtica en el qual ens trobem, mantenir les bonificacions per a incentivar la compra de cotxes i motocicletes elèctriques, o d’hidrogen verd. El document també contempla continuar avançant en les bonificacions a la instal·lació de plaques solars, plaques fotovoltaiques o la recollida d’aigües fluvials i, en general, qualsevol tipus d’incentius fiscals.
L’encarregada de presentar el dictamen per al seu debat al plenari va ser la Sra. Irene Agudo, qui va destacar la valoració positiva que fa el Consell de la proposta d’ordenances fiscals. Un cop feta l’anàlisi de les ordenances fiscals 2025 i amb el vistiplau en consens del dictamen per part del Consell de Ciutat, el govern va presentar la proposta al Plenari del Consell Municipal, que el va aprovar.
Turisme i mobilitat
La fiscalitat del turisme també està molt present al document. El Consell de Ciutat reflexiona sobre les despeses addicionals que genera aquesta activitat i com s’han de compensar, per tal que no suposin una la sobrecàrrega per a la ciutadania. Així, l’òrgan de participació insta a garantir el cobrament de la taxa turística als habitatges d’ús turístic i l’increment de la taxa que s’aplica a aquests habitatges fins al màxim permès en la normativa. D’altra banda, es proposa que part dels recursos econòmics recaptats que actualment es destinen a la promoció turística, es dirigeixin a activitats amb finalitats socials.
En aquest sentit, el document posa en relleu la massificació que es produeix en el transport públic a diverses zones turístiques de la ciutat, cosa que afecta a la quotidianitat de la ciutadania, ja que cada cop existeix més. Així, el màxim òrgan participatiu de Barcelona considera necessari mantenir el preu de transport públic a través del manteniment del sistema tarifari actual.
Relatiu a la mobilitat, el dictamen inclou la recomanació d’estudiar la creació d’una taxa a les plataformes que gestionen repartiment de menjar i paqueteria a domicili per cadascuna de les bicicletes o patinets que situen a l’espai públic. Això sí, els i les membres del Consell de Ciutat detallen que caldria evitar que aquesta taxa recaigui en els treballadors i treballadores d’un sector, subratllen, precaritzat.
Tal com queda reflectit al dictamen, el Consell de Ciutat destaca la proposta de rebaixar l’IBI de les primeres residències habituals de Barcelona. Aquesta mesura seria possible, assenyalen, gràcies a l’increment de l’IBI als Béns Immobles de Característiques Especials (BICES), ja inclosa en la proposta d’ordenances fiscals 2025.
Finalment, el dictamen fa referència a les bonificacions per a l’atracció d’inversions i s’insta a garantir que aquestes inversions estiguin lligades a la creació de feina de qualitat i de condicions laborals dignes.