L’Ajuntament implanta millores en la convocatòria de subvencions a partir de les recomanacions del Consell de Ciutat

L’Ajuntament de Barcelona ha aplicat una sèrie de mesures de millora a la convocatòria general de subvencions, seguint les recomanacions que el Consell de Ciutat.

Persona fent servir l'ordinador
18/03/2025 - 10:44 h - Participació Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona ha aplicat una sèrie de mesures de millora a la convocatòria general de subvencions, seguint les recomanacions que el Consell de Ciutat va traslladar al govern municipal a través del dictamen sobre propostes de millora en convocatòries de subvencions. Així queda reflectit en el document de retorn elaborat pel consistori i que la Sra. Neus Arranz, cap de l’Oficina Central de Subvencions de l’Ajuntament de Barcelona, i la Sra. Glòria Santamaria, directora de Serveis Generals i Recursos Municipals, van presentar durant la sessió de retorn davant membres del Consell de Ciutat que van participar en l’elaboració del dictamen.

Avenços cap a la simplificació administrativa i altres mesures

El document esmenta l’impuls d’una simplificació administrativa, donant resposta a les recomanacions de millora proposades pel Consell de Ciutat. La Sra. Arranz i la Sra. Santamaria expliquen que l’Ajuntament de Barcelona actualment està treballant amb l’objectiu de la simplificació administrativa que inclou una “reducció burocràtica i eficiència administrativa”.

En relació amb aquesta simplificació administrativa, la Sra. Arranz va explicar que s’implantarà un nou sistema de tramitació de subvencions i presentació de les sol·licituds, vinculat amb el portal de l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona. Entre les millores avançades al document, destaca el fet que aquesta nova eina permetrà sol·licitar totes les convocatòries amb un única entrada comú o veure la traçabilitat de la tramitació dels expedients, entre altres. Segons la Sra. Santamaria aquesta mesura de simplificació administrativa s’ha elaborat tenint en compte les aportacions fetes per les entitats i estarà en funcionament al llarg del primer semestre de l’any.

D’altra banda, també destaca la millora de procediment per abonar les subvencions, una petició reiterada per part de les entitats, tal com assenyala la Sra. Arranz. Aquesta mesura ja aplicada a la convocatòria de subvencions generals de 2024 ha permès, segons les dades exposades, que el 90% de les subvencions estiguessin ja abonades durant el mes d’agost, una xifra molt major a la registrada durant el mateix mes de l’any anterior, que era del 23% de les subvencions.

Finalment, d’altres mesures esmentades destaquen la publicació del formulari en línia de tramitació de subvencions abans de l’obertura de la convocatòria; l’establiment d’una adreça de correu electrònic per a cada àmbit per contactar-hi amb les persones que dirigeixen cada àmbit temàtic o territorial, o la separació de les línies per a grans esdeveniments culturals i esportius, que quedarien en una altra convocatòria específica.

Un dictamen dividit en tres eixos

El grup de treball que va elaborar el dictamen sobre propostes de millora en convocatòries de subvencions va sorgir a proposta del Consell d’Associacions de Barcelona (CAB). Les sessions van comptar amb la participació tant d’agents tècnics i estratègics del consistori, com de la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Així, van compartir el seu coneixement de la temàtica la Sra. Arranz i la Sra. Santamaria, de l’Ajuntament; la Sra. Mònica Mateos, coordinadora de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, i el Sr. Marc Viñas, subdirector general de Cooperació Social i Voluntariat, Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.

El dictamen que va sorgir de la feina del grup de treball es va dividir en tres blocs: recomanacions sobre accions que ja es poden implementar amb la normativa vigent; accions per les quals s’hauria de treballar un canvi normatiu per a dur-les a terme, i propostes en què faria falta una reformulació normativa més gran per realitzar-les. Per aquest motiu, a banda de les mesures ja implantades, el document de retorn també inclou diverses millores referents a recomanacions del Consell de Ciutat que no s’han aplicat, però que, segons la Sra. Arranz i la Sra. Santamaria, s’estudiaran per a properes convocatòries i pel futur Pla estratègic de Subvencions.

Durant la sessió els membres del Consell de Ciutat van subratllar la importància de continuar treballant conjuntament per garantir un sistema de subvencions més eficient i accessible per a les entitats de la ciutat. La sessió va servir per reafirmar el compromís de totes les parts implicades per continuar avançant en aquest àmbit.